Regeneracja zaworków gumowo-metalowych pozwala na naprawę zużytych elementów gumowych danego zaworka mosiężnego, tulejki aluminiowej czy zworki stalowej. Tego typu elementy pełnią kluczową funkcję w zaworach czy układach pneumatycznych samochodów ciężarowych takich firm, jak Knorr czy Wabco. W niniejszym artykule omówimy kolejne etapy procesu ich regeneracji oraz wskażemy, na co zwrócić uwagę podczas jej realizacji.
Pierwszym krokiem w procesie regeneracji zaworków gumowo-metalowych jest ocena stanu korpusu, który może być aluminiowy, mosiężny, plastikowy lub stalowy. Warto bowiem pamiętać, że nie należy wysyłać do regeneracji zaworków z uszkodzonym korpusem. Etap ten jest zatem bardzo istotny, ponieważ wówczas oceniane jest zużycie i możliwość regeneracji całego elementu.
Po ustaleniu możliwości regeneracji elementu przystępuje się do demontażu części gumowej danego zaworka. Etap ten realizowany jest poprzez stoczenie jej aż do części metalowej. W ten sposób zaworek przygotowany jest do dalszych kroków polegających na pokryciu go nową warstwą gumy, która zyska swoje pierwotne właściwości.
Zaworki po opuszczeniu tokarni należy odtłuścić i wypiaskować w miejscu, w którym będzie nadlewana nowa guma. Gdy to zostanie wykonane, są one ponownie odtłuszczane, a po odparowaniu rozpuszczalnika przygotowywana jest warstwa kleju w dwóch etapach. Następnie jest ona pozostawiona do wyschnięcia w celu zapewnienia jego odpowiednich właściwości.
W czwartym kroku procesu regeneracji zaworków gumowo-metalowych przystępuje się do procesu wulkanizacji. Polega on na łączeniu gumy z metalem za pomocą wysokiej temperatury i ciśnienia. W wyniku tego procesu powstaje trwałe połączenie gumowo-metalowe, które zapewnia właściwą pracę już nowego zaworka. prawidłowe przeprowadzenie tego etapu jest bardzo istotne, ponieważ ma on wpływ na trwałość i żywotność całego elementu.
Po wulkanizacji każdy zawór gumowo-metalowy jest dokładnie sprawdzany pod kątem jakości wykonania oraz właściwości mechanicznych. Należy go wyczyścić ze zbędnej wypływki gumowej i upewnić się, że połączenie gumy z metalem jest trwałe. Na tym etapie konieczne jest też sprawdzenie, czy na elemencie nie ma żadnych widocznych uszkodzeń, które mogłyby zakłócać jego prawidłową pracę.
Montaż zaworków następuje u klienta w jego własnym zakładzie – w miejscu, gdzie został on zdemontowany, a następnie wysłany do producenta wyrobów gumowych w celu regeneracji. Jest to bardzo istotne, ponieważ prawidłowy ponowny montaż tych elementów wymaga wiedzy oraz stanowiska do ich wyregulowania.
Warto przy tym pamiętać, że regeneracja – wymiana takiego zaworka czy całego zaworu pneumatycznego powinna być przeprowadzana przez doświadczonego mechanika, który dysponuje odpowiednią wiedzą oraz narzędziami pomiarowymi.